tirsdag den 3. april 2012

Carlos Ruiz Zafón - Englens Spil





Carlos Ruiz Zafón
Englens Spil
572 sider











Englens Spil er Zafóns efterfølger til den meget populære Vindens Skygge. Jeg læste Vindens Skygge, men blev noget skuffet, den havde potentiale til at være virkelig god, alligevel fandt jeg den en smule forudseelig, og den levede ikke op til mine forventninger. Jeg fik Englens Skygge i julegave, og tænkte, at det nok ligesom Vindens Skygge var en god bog, men en bog der endnu engang ville efterlade mig med et lidt skuffet sind.
Der tog jeg fejl.

Vindens Skygge handler om Davids Martín, David er forfatter, og har haft mange skuffelser i sit liv. I et forsøg på at redde sig selv og skrive noget meningsfuldt laver han en kontrakt med Andreas Corelli, en mystisk forlægger. Hurtigt kommer en masse mystiske hændelser/tegn til overfladen, og David bruger sin tid på at grave sandheden, om en tidligere forfatter der boede i Davids hus - det mystiske Tårnhuset - frem, og herpå sandheden om Corelli.
Bogen foregår i Barcelona i 20érne, og der er henvisninger til "De glemte bøgers Kirkegård" og boghandlen "Sempere og sønner", som vi kender fra Vindens skygge.
Bogen er enormt spændende, meget velskrevet og fængende. Der er desuden gode beskrivelser af Barcelona og livet i 20´ernes Spanien. Til min overraskelse var den ikke så forudseelig som Vindens skygge, og flere gange blev jeg overrasket over Davids træk.  Jeg var meget begejstret for bogen, og ville have givet den 5 stjerner. meeeen, de sidste 30 sider fik mig til at skifte mening, synes, at slutningen var lidt halvfærdig og forhastet - det var ret ærgerligt, jeg ville hellere have læst 100 sider mere og så få en ordenlig afrundet, meningsfuld slutning. De cirka 30 sider gjorde, at bogen kun får 4 stjerner af mig, hvis mit system tillod det, ville jeg give den 4 1/2 stjerner, for synes alligevel at det er en rigtig god bog, og vil absolut anbefale, at man læser den.
4:5 stjerner fra mig

Ingen kommentarer:

Send en kommentar