torsdag den 16. maj 2013

Suzanne Collins -The Hunger Games



Suzanne Collins
The Hunger Games
1. bog i The Hunger Games triologi
454 sider






Så fik jeg endelig læst den bog alle snakkede om for et par år siden - og bedre sent end aldrig.

The Hunger Games handler om den unge Katniss Everdeen, der i den postapokalyptiske verden Panem bor i distrikt 12, Katniss har levet et hårdt liv som hovedforsøger for sin mor og lillesøster siden farens død i en kulmine nogle år forinden. Katniss er en god jæger og har god støtte og hjælp fra hendes jagtpartner Gale. Deres bytte forsørger deres familier og sælges illegalt for nyttige varer på markedet. 
Hvert år udsteder Hovedstaden The Hunger Games, et "spil" hvor 24 børn, 2 fra hvert distrikt bliver sendt i en arena for at kæmpe til døden, kun en kan vinde. Dette gøres, for at holde distrikterne fra at gøre oprør, og huske dem på de mørke dage - det store opgør for år tilbage, hvor distrikterne kæmpede mod hovedstaden, men måtte overgive sig, og nye regler blev lavet for at holde distrikterne i skak, en af dem Hunger Games. 
Da Katniss lillesøster Prim bliver udtrukket til årets Hunger Games, melder Katniss sig frivilligt for at redde sin elskede lillesøster. Sammen med den godhjertede bagersøn Peeta må Katniss kæmpe for sin familie og sin overlevelse i hovedstaden og i arenaen.

Fra første side var jeg fanget, bogen er så velskrevet, at siderne vender sig selv. Historien er interessant, velovervejet og sluges råt.
Jeg ville ønske, at jeg havde fortsætteren liggende klar, så jeg bare kunne læse videre. 
Hvis der er flere derude, der endnu ikke har læst denne bog, vil jeg klart anbefale den videre.

2 kommentarer:

  1. Åh ja; jeg begik også den fejl at begynde på 1'eren, før jeg havde 2'eren og 3'eren liggende klar til viderelæsning. Yaiks! Det er en alt for spændende serie til man kan stoppe på den måde! :) Man vil bare have mere, mere, mere :)

    SvarSlet
  2. - det værste er, at jeg lige har hentet 3 andre bøger på biblioteket som jeg jo også gerne vil læse - meen, kan slet ikke få Hunger Games ud af tankerne

    SvarSlet