lørdag den 3. august 2013

Haruki Murakami - Blind Willow Sleeping Woman


Haruki Murakami
Blind Willow Sleeping Woman
Novellesamling








Jeg har længe gerne villet læse noget af Murakami, så da jeg faldt over denne bog i det lokale biblioteks udsalgs kasse til den nette sum af hele 4 kroner, slog jeg straks til. Da jeg ligeledes har Murakami i min Bogchallenge 2013, var det jo helt perfekt. Jeg har forsøgt at udfordre mig selv i mine læsevaner, ved at vælge forskellige genrer og bogtyper til bogudfordringen, men må indrømme at det, at Blind Willow Sleeping Woman er en novelle samling, var en stor udfordring for mig. Jeg har ikke læst en novelle siden gymnasiet - og jeg havde ingen planer om at kaste mig ud i det. 

Blind Willow Sleeping Woman er sammensat af 26 noveller. Murakami skriver i forordet lidt om hans forhold til det at skrive noveller, imellem romaner nyder han at skrive nogle noveller. Disse noveller er ikke skrevet til denne novelle samling, men er historier, han har skrevet op igennem tiden, og nu er blevet samlet, der er derfor ingen desideret/planlagt rød tråd i samlingen. Dette synes jeg ikke har gjort nogen forskel for læseglæden, novellerne er hver for sig meget stærke, alligevel jeg kunne sagtens færdiglæse en og springe direkte på den næste. Derudover var der nogle lighedstræk, der alligevel gik igen. Et fælles tema for alle historierne er ensomhed, på den ene eller anden måde får ensomheden den største rolle i alle historierne, og bliver det overordnede emne. 

De første 2 noveller; Blind Willow Sleeping Woman og Birthday Girl efterlod mig tilbage i gymnasieklassen, hvor man forsøgte at gennemanalysere sig til en mening - meningen kunne jeg bare ikke finde, og jeg fandt det frustrerende, at jeg skulle kæmpe for at finde en mening, når nu historierne bare efterlod mig som et stort spørgsmålstegn. Novellerne var så smukt skrevet, og der var sådan et fint flow, at jeg ikke var i tvivl om, at jeg skulle læse videre, og novellerne blev mere gennemtrængelige. Meningen og dybden blev ikke et analyse problem, da langt de fleste af novellerne gav god mening. Igen var det ensomhedens dybde, der igennem historierne satte et dybt indtryk. 

Alle novellerne er gode, jeg var begejstret for dem alle, og nød at læse dem alle sammen. Alligevel er der et par stykker, der gjorde særligt indtryk. The Ice Man, som er en af de få noveller med en kvindelig fortæller. Kvinden forelsker sig og gifter sig med en mand af is, på trods af at hun mister sine venner og familie, vælger hun manden af is, og for at glæde ham opfordrer hun til, at de tager på ferie til sydpolen. Her finder han glæden, mens hun mister sin glæde, og selv om han elsker hende, og hun bliver gravid, ved hun, at hun for al tid vil blive ved hans side på den kolde pol på trods af hendes overvældende ensomhed. Historien lyder måske basal, men er så smukt skrevet og hendes ensomhed så fantastisk beskrevet, at jeg stadigvæk får gåsehud, når jeg tænker på historien. Tony Takitani og The Seventh Man er også historier, der vil blive ved mig i lang tid. 

Bogen er ikke udkommet på dansk, men det synes jeg absolut ikke skal afholde en fra at læse den. Det er ikke en svær bog at læse, og den har så meget at byde på. 

Jeg vil absolut anbefale alle at læse Blind Willow Sleeping Willow, det er en fantastisk smuk bog, der efterlader en med et smukt indtryk. Jeg glæder mig meget til at komme mere i dybden med Murakamis forfatterskab, både romaner og noveller.


4 kommentarer:

  1. Sikke et fantastisk tip, den har jeg aldrig hørt om!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er virkelig et læs værd! En af de bedste bøger jeg længe har læst.

      Slet
  2. Den vil jeg glæde mig til at læse :)

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg glæder mig til en Murakami bytter.

      Slet