onsdag den 8. januar 2014

Khaled Hosseini - Og Bjergene Gav Genlyd



Khaled Hosseini
Og Bjergene Gav Genlyd
445 sider
Udkom 2013








Siden jeg for snart 10 år siden lånte bogen Drageløberen af min søster Sidsel, som fortalte mig, at denne bog var noget helt specielt, har jeg været fan af Khaled Hosseini´s forfatterskab. Det var derfor fantastisk at finde Og Bjergene Gav Genlyd under juletræet.

Søskendeparret Abdullah og Pari bliver som børn splittet fra hinanden. Deres liv former sig derfor vidt forskelligt, med Abdullah, der lever et fattigt liv, og må flygte til Pakistan og derfra immigrerer til USA. Pari vokser derimod op i Paris med sin elegante adopterede mor Nila Wahdati. I Kabul Følger vi børnenes stedonkel Nabi og hans arbejde for Suleiman Wahdati, Nilas eksmand. Disse skæbner flettes sammen med den frivillige græske læge Markos, Abdullahs datter Pari, sygeplejersken Amra, fætrene Idris og Timur og Adel, en narkobarons søn. Historierne følges helt fra 1950érne og op til nutiden, og spreder sig over distancerne Afghanistan, Paris, USA og Grækenland. 

Et gennemgående tema i historierne er søskende lignende forhold, dette ses i form af jalousi, kærlighed, savn og selvopofrelse. Udover Abdullah og Pari som separeres som børn, følges børnenes stedmoder Parwana og hendes tvillingesøster Masooma´s forhold, fætrene Idris og Timur som opvokser som brødre, og Markos og Thalia der bor sammen.

Historierne handler i bred forstand om at være splittet og at finde sammenhæng i sit eget liv, at udfylde det hul eller afsavn alle personerne føler de mangler. Dette savn afspejles ligegyldigt om du er rig, fattig, afghaner, amerikaner, syg, homoseksuel, ung eller gammel. Følelsen afsavn er ens for dem alle. 

På trods af de mange forskellige historier og personer hænger fortællingen fint sammen, og alle personernes roller er dybt forbundet. Dette fungerer rigtig fint og overskueligt, alligevel havde Abdullah og Pari´s historie været nok for mig. Der er så meget i deres personlige historier, at sidetallet sagtens kunne have været udfyldt med deres skæbner alene. 

Og Bjergene Gav Genlyd er en rigtig god bog med nogle fantastiske person afskildringer. Bogen har ikke den samme emotionelle dybde som Drageløberen, men er stadigvæk en smuk fortælling om livet, og er en stor anbefaling værd.


3 kommentarer:

  1. Super fin anmeldelse! Jeg har længe tænkt, at jeg gerne ville læse Khaled Hosseini. Hvilken bog ville du anbefale, at jeg startede med? Den her eller Drageløberen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Sikke et svært spørgsmål. Apropos dit indløg omhandlende hypede bøger, var Drageløberen jo virkelig også en kæmpe succes, men der var virkelig noget om hypen ved den bog, den er enormt rørende og virkelig værd at læse. Umiddelbart ville jeg nok læse denne bog først, for ikke at blive skuffet. Men hvis du tænker, at der går et godt stykke tid imellem, at du læser bøgerne, vil jeg anbefale dig at læse Drageløberen først, den er virkelig værd at læse.

      Slet
  2. Glæder mig til at læse den :)

    SvarSlet