søndag den 3. august 2014

Mary Shelley - Frankenstein


Mary Shelley
Frankenstein
209 sider
Klassiker
E-bog






Frankenstein blev min første e-bog. Jeg er normalt til rigtige bøger, jeg kan godt lide at mærke papiret i mine hænder, tyngden, når du bladrer. Jeg elsker at se og røre mine bøger, og vil allerhelst eje og udstille de bøger jeg har læst og elsket. Jeg elsker at kigge på bogreoler, det første mit blik søger i andres hjem, er boghylderne. Drømmen er selvfølgelig mit eget bibliotek. Jeg har derfor ikke været så meget til e-bøger, men må nu indrømme, at e-bøger bestemt har deres plads, og gør læsningen en del nemmere. Jeg bor i England, så på de jævnlige rejser til Danmark (lavpris flyselskab + håndbagage) er min tablet et fantastisk rejseredskab. Men hvor jeg virkelig har fået god gavn af e-bøgerne, er når jeg putter min datter, jeg skal ligge og nusse hende i minimum 10 minutter, efter hun er faldet i søvn, hvilket resulterer i, at jeg mange gange bruger 30-40 minutter i værelset, før jeg kan forlade hende. Istedet for at være en plage er det nu blevet et hyggeligt lille frirum, hvor jeg simpelthen ikke har andet at lave end netop at læse, og da rummet er mørkt, er tabletten mit perfekte læseredskab. 
Jeg må indrømme, at jeg er gået hen og blevet en e-bogs fan, og at Frankenstein blev min e-bogs debut, gjorde bestemt ikke erfaringen ringere.

Kort referat: Videnskabsmanden Frankenstein får af kød og knogler fremstillet et menneske. Da skabningen kommer til live, fortryder Frankenstein dog, og lader sin menneskeskabte skabning forsvinde. Frankensteins beslutninger får dog store konsekvenser, og han fortryder inderligt at have skabt dette monster.

Jeg troede, at jeg kendte historien om Frankenstein, men det viste sig, at jeg var helt på vildspor. 
For det første er Frankenstein ikke monstret men videnskabsmanden (what! her har jeg gået hele mit liv og troet, at Frankenstein var et grusomt grimt monster). 
For det andet foregår historien ikke i en dunkel kælder på et gammelt uhyggeligt slot. Frankenstein er en ung mand, og ikke en ældre excentrisk herre på 60+. 
Og sidst men ikke mindst, er monstret ikke udelukkende ondt, følelser driver ham til ondskab. Men der gemmer sig en utrolig følsom mand bag de groteske misdannelser, og jeg følte flere gange sympati med det stakkels monster.

Påtrods af at bogen første gang er udgivet i 1818, er sproget overraskende let læseligt og ligetil. Dialogen er selvfølgelig i et meget høfligt fald, men selve skrivestilen er enormt læse venligt selv den dag idag.

En dejlig bog, der sætter spørgsmål til liv og død, godt og ondt og sort og hvid i perspektiv.

1 kommentar:

  1. Uh, jeg elsker Frankenstein! Har også selv læst den for lidt tid siden ^^

    SvarSlet